Faculty Bios / Biographies des Professeurs

MILE Camp 2017

Marianne Trudel

Marianne Trudel is a multi-talented pianist, composer, improvisor, and arranger. At once energetic and passionate, her music cross-cuts a wide swath of musical interests. As a performer, she pursues an active career in a variety of settings ranging from solo performance to duo, trio (TRIFOLIA), Marianne Trudel 4 + Ingrid Jensen, septet, and large ensembles. She has presented her music in various countries: Canada, United States, Mexico, France, Spain, Germany, the Netherlands, England, Scotland, Italy, Hungary, Lituania, and China.

She has published 6 recordings as a leader, all having garnered rave reviews. Her la

Marianne Trudel

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test album, La vie commence ici — Marianne Trudel featuring Ingrid Jensen (Justin Time Records 2014), was nominated for a Juno Awards, as well as finalist at ADISQ 2015 and at Prix Opus 2015 (Quebec). Her trio album Trifolia-Le Refuge was also Juno nominated (2014) and was awarded the Prix Opus 2013 (Quebec) for the best jazz album of the year.

 

She has shared the stage with many international artists, among others, in jazz and improvised music: Chucho Valdes, Mark Feldman, Tony Malaby, David Liebman, Mark Dresser, Kenny Wheeler, Ingrid Jensen, Hamid Drake, William Parker, Mark Helias, George Lewis, Muhal Richard Abrams, Jean Derome, René Lussier, and Karen Young. In chanson française and world / traditional music: Charles Aznavour, Lena Chamamyan, Farida, Naseer Shamma, Charbel Rouhana, Marcel Khalifé, Juan Carlos Caceres and Laura Risk. Marianne Trudel also presented concerts with the Montreal Symphony Orchestra, the Quebec Symphony Orchestra and the Violons du Roy (Quebec). She has composed and arranged for : Violons du Roy (Quebec), the American composers Orchestra (NYC), the Henri Mancini Institute Orchestra (Los Angeles), the Orchestre national de jazz de Montreal, the chamber music ensemble Arkea (Montreal), Oktoecho (Montreal) and for Radio-Canada (Première Chaîne).

Her previous studies have included a Master in Ethnomusicology (Université de Montréal), a Bachelor in Jazz Performance (McGill University), and numerous workshops in North America and Europe (American Composers Orchestra-NYC, Banff Centre for the Arts, Vancouver Creative Music Institute, Le Tango- Paris). Since 2006, Marianne Trudel has been teaching harmony, arranging and jazz piano at Cegep Saint-Laurent in Montreal.

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Marianne Trudel est pianiste, compositrice, improvisatrice, et arrangeure. Sa musique, puisant au carrefour de plusieurs influences, témoigne de son regard ouvert sur l’univers infini de la

musique. Énergique et passionnée, elle poursuit une carrière des plus actives, ici comme à l’étranger, donnant autant des récitals en solo qu’en diverses formations: duo, Trifolia, Marianne Trudel 4 + Ingrid Jensen,et grands ensembles. Elle a présenté sa musique dans nombreux pays, notamment au Canada, États-Unis, Mexique, France, Espagne, Allemagne, Anglettere, Écosse, Italie, Hongrie, Lituanie, Pays-Bas, et en Chine.

Elle possède à son actif six enregistrements en tant que leader, ayant tous récolté des critiques élogieuses dont « La vie commence ici – Marianne Trudel 4 + Ingrid Jensen », nominé aux Juno Awards (2014), ADISQ 2014 et Prix Opus 2014 puis Trifolia-le Refuge, Récipiendaire Prix Opus 2013, nominé aux Juno Awards 2013. Récipiendaire de nombreux prix et mentions, Marianne Trudel a réalisé plusieurs projets démontrant un sens aiguisé de la créativité.

Parmi les figures internationales avec qui elle a partagé la scène, mentionnons en jazz et en musiques improvisées: Chucho Valdes, Mark Feldman, Tony Malaby, David Liebman, Mark Dresser, Kenny Wheeler, Ingrid Jensen, Hamid Drake, William Parker, Mark Helias, George Lewis, Muhal Richard Abrams, Jean Derome, René Lussier, et Karen Young. Puis, en chanson et en musiques du monde: Charles Aznavour, Lena Chamamyan, Farida, Naseer Shamma, Charbel Rouhana, Marcel Khalifé, Juan Carlos Caceres et Laura Risk. Marianne Trudel a également partagé la scène avec l’Orchestre symphonique de Montréal, l’Orchestre symphonique de Québec et les Violons du Roy (Québec). Dans le créneau de la composition, elle a composé et arrangé entre autres pour les Violons du Roy (Québec), l’American composers Orchestra (NYC), le Henri Mancini Institute Orchestra (Los Angeles), l’Orchestre national de jazz de Montréal, l’ensemble Arkea (Montreal), Oktoecho (Montreal) ainsi que pour la Première chaîne de Radio-Canada.

En plus de nombreux stages de perfectionnement (American composers Orchestra, Banff Centre for the Arts, Vancouver Creative Music Institute) le parcours de Marianne Trudel comprend une formation en piano classique, un baccalauréat en piano jazz (Université McGill), et une maîtrise en ethnomusicologie (Université de Montréal). Depuis 2006, Marianne Trudel enseigne l’harmonie jazz, l’arrangement et le piano jazz au Cégep de Saint-Laurent (Montréal).

www.mariannetrudel.com

René Lussier

Guitarist René Lussier (b. Montreal, 1957) is a major figure of Quebec’s new/experimental music scene. Since the late 1970s, he has constantly kept one foot in tradition and the other in innovation. Co-founder of the Ambiances Magnétiques collective in the early 1980s (which he left in 2000), Lussier is leading a multifaceted career as a composer, improviser, soundtrack-maker, singer-songwriter, and record producer. His credits include over 60 film soundtracks, among

rene lussier

René Lussier

them Robert Lepage’s phenomenal Moulin à images (2008-2012), and over 30 records, the most widely known being Le Trésor de la langue, a ground-breaking work on oral history that earned him the 1989 Paul Gilson Award.

Lussier has led free improvisation workshops and ensembles of various sizes in Canada and Europe. He distinguished himself in several bands and projects (among them: Conventum, Les 4 Guitaristes de l’Apocalypso-Bar, Keep the Dog, and The Fred Frith Guitar Quartet), and performed and recorded with a long list of collaborators like Gilles Gobeil, Robert Marcel Lepage, Jean Derome, Martin Tétreault, Hans Reichel, Eugene Chadbourne, French-Canadian poet Patrice Desbiens, and Québécois fiddler Liette Remon. He has written commissioned works for Vancouver’s Now Orchestra and Hard Rubber Orchestra, Société de Musique Contemporaine du Québec, and New York ensemble Bang on a Can, among others. René Lussier received the Freddy Stone Award for “his artistic integrity, innovative spirit, and contribution to Canadien new music” and the Canada Council for the Arts’ Victor Martyn Lynch-Staunton Award “for outstanding artistic achievement and excellence.” His eclectic artistic process is guided by experimentation.

Né à Montréal en 1957, le guitariste René Lussier est une des figures dominantes de la musique actuelle québécoise. Depuis la fin des années 1970, il garde constamment un pied dans la tradition et l’autre dans l’innovation. Cofondateur du collectif Ambiances Magnétiques au début des années 1980 (qu’il a quitté en 2000), il partage sa pratique entre la composition, l’improvisation, la trame sonore, la chanson et la réalisation. On lui doit une soixantaine de musiques de film, dont l’extraordinaire Moulin à Images de Robert Lepage (2008-2012), ainsi qu’une trentaine de disques, dont Le Trésor de la langue, œuvre révolutionnaire sur la parole et l’histoire, lauréat du Prix Paul-Gilson en 1989.
En plus d’avoir dirigé des ateliers d’improvisation et des ensembles de tailles diverses (Canada, Europe), il s’est illustré au sein de nombreux projets et groupes (parmi lesquels Conventum, les 4 guitaristes de l’Apocalypso-bar, Keep the dog, Fred Frith Guitar Quartet), sans oublier des collaborations remarquées avec Gilles Gobeil, Robert Marcel Lepage, Jean Derome, Martin Tétreault, Hans Reichel, Eugene Chadbourne, le poète Patrice Desbiens, et la violoneuse québécoise Liette Remon. Entre autres commandes d’œuvres, il a composé pour le NOW Orchestra et le Hard Rubber de Vancouver, la Société de Musique Contemporaine du Québec et l’ensemble new yorkais Bang On A Can. Récipiendaire du Freddy Stone Award ” …pour son intégrité artistique, son esprit novateur et son apport à la musique nouvelle canadienne” et du prix Victor-Martyn-Lynch-Staunton du Conseil des Arts du Canada” pour honorer les réalisations exceptionnelles et l’excellence”, il poursuit une démarche éclectique guidée par l’expérimentation.

 

Musical Improvisation at Land’s End is made possible through the generous support of its friends, sponsors, and partners: Musagetes Foundation, Chawkers FoundationCorner of the Beach Historical Society / La Société Historique de Coin-du-Banc, and Festival Musique du Bout du Monde.

Coin-du- Banc en folie tient à remercier les généreuses contributions de ses amis et partenaires : Musagetes Foundation, Chawkers FoundationLa Société Historique de Coin-du- Banc, et le Festival Musique du Bout du Monde.