Faculty Bios / Biographies des Professeurs

A man in a black button-down shirt playing a saxophone.

Jean Derome [Photo: Céline Côté]

(Le français suit.)

Jean Derome

One of the most active and eclectic musicians on the Canadian creative music scene, Jean Derome has managed to earn the recognition of a larger public, a rare feat in that field. Thanks to his large-scale musique actuelle projects (Je me souviens, Canot-camping, Confiture de Gagaku, Résistances), his work as an improviser (with René Lussier, Joane Hétu, Pierre Tanguay, Nicolas Caloia, Malcolm Goldstein), his jazz groups (Évidence, Derome Guilbeault Tanguay Trio) and his music for the screen and the stage, Derome ranks as a major creative force, in Quebec and abroad. He is experienced and innovative on both saxophone and flute, and his unique writing style cannot be mistaken for anyone else’s.

Sensitive and powerful, his music remains inviting in spite of its complex nature. A cofounder of the Ambiances Magnétiques label, Derome has been active for more than 50 years and appears on over 100 albums. 

An older woman with short grey hair. She has hooped-earrings, and a warm, kind smile. She is wearing lipstick and a black collared shirt.

Joane Hétu [Photo: Céline Côté, 2018]

Joane Hétu

Born in 1958 in Montreal, where she still lives and works, Joane Hétu is a musician, composer, improviser, conductor, cul­tural agitator and manager; she was awarded the prestigious Freddie Stone Award in 2006. Her idiosyncratic use of her two main instruments – voice and alto saxophone – combines the former’s flexibility with the latter’s urgency in a unique way.

Hétu is a founding member of the “noisy” a cappella avant-choir JOKER (2012) for which she composed Ou est-ii done ce reve? (2014), Langoureusengagee (2017) and Les lucio/es (2018). Since 1998 she has been, along with Danielle Palardy Roger, the artistic director of Ensemble SuperMusique (a flexible group comprising 6 to 20 musicians); the new music ensemble specializes in presenting (and in most cases, premiering) graphic score-based compositions as well as group improvisations conducted with different sets of specific hand gestures.

Hétu’s passion for new music, “musique actuelle”, and improvisation has led her to co-host – with fellow musicians Jean Derome and Lori Freedman – Montreal’s weekly concert series Mercredimusics since 2001. ln more recent years, she has composed for the Ensemble SuperMusique, Quatuor Bozzini, Now Orchestra, Quasar quatuor de saxophones, Instruments of Happiness. Hétu is also involved with Jean Derome in their magic duo Nous perçons les oreilles, and in Castor et compag­nie, a quintet devoted to “dirty love songs”, and she has presented her music for more than 40 years now in festivals and concert series, touring both Canada and abroad.

A founding member of the label Ambiances Magnetiques and later of the record company DAME (Distributions Ambiances Magnetiques Etcetera, 1991 ), she has been co-artistic director of both Productions SuperMusique (since 1980) and more recently of Le Vivier, carrefour des musiques nouvelles. Her discography features more than fifty albums.


A man in a black button-down shirt playing a saxophone.

Jean Derome [Photo: Céline Côté]

Jean Derome

Blanchi sous le harnois après 50 ans de métier, Jean Derome est un compositeur, multi-instrumentiste et improvisateur accompli au répertoire composite. Formé à presque toutes les écoles mais prisonnier d’aucune, Derome se dévoue avec zèle à la poursuite de nouveaux horizons musicaux dans un va-et-vient incessant entre la musique actuelle et bruitiste, le tonale et l’atonale, le jazzistique et le cacophonique. Son exubérante discographie comprend une soixantaine d’albums ainsi qu’une centaine de compositions pour le cinéma, le théâtre et la danse. Parmi les groupes toujours actifs, mentionnons Nous perçons les oreilles, un duo ébouriffant avec Joane Hétu ; le vigoureux ensemble Jean Derome et les Dangereux Zhoms ; le Trio Derome Guilbeault Tanguay, bien connu de la scène de jazz montréalaise ; ainsi que l’Ensemble SuperMusique, dont Derome assume occasionnellement la direction.

La remarquable vitalité créatrice dont Derome témoigne a récemment fait l’objet d’un documentaire, Derome ou les turbulences musicales (2015), signé par Richard Jutras, et lui a mérité de nombreux prix et distinctions, dont l’Opus pour disque de l’année avec Musiques de chambre (2014-2015) et Résistances (2017-2018). 

 

An older woman with short grey hair. She has hooped-earrings, and a warm, kind smile. She is wearing lipstick and a black collared shirt.

Joane Hétu [Photo: Céline Côté, 2018]

Joane Hétu

Née en 1958 à Montréal, où elle vit et travaille toujours, Joane Hétu est musicienne, compositrice, improvisatrice, chef d’orchestre, travailleuse culturelle et gestionnaire. Récipiendaire du prestigieux Freddie Stone Award en 2006 pour son impli­cation dans la musique de création canadienne, Hétu manie ses deux instruments, la voix et le saxophone alto, en combi­nant la flexibilité de l’un et l’urgence de l’autre dans une symbiose qui lui est propre.

Elle dirige la chorale bruitiste JOKER qu’elle a fondée en 2012 et pour qui elle a créé, entre autres, les œuvres Où est-ii done ce rêve ? (2014), Langoureusengagée (2017) et Les lucioles (2018). Elle codirige l’Ensemble SuperMusique (ensemble de 6 à 20 musiciens) avec Danielle Palardy Roger depuis 1998 et propulse ainsi à l’avant-scène la création et l’interprétation de partitions graphiques ainsi que de la gestuelle de direction en musiques improvisées.

Ardente passionnée des musiques actuelles et improvisées, elle anime la série des Mercredimusics avec Jean Derome et Lori Freedman depuis 2001. Au cours des dernières années, elle a composé pour l’Ensemble SuperMusique, le Quatuor Bozzini, le Now Orchestra, Quasar quatuor de saxophones, Instruments of Happiness. Elle forme avec Jean Derome le magique duo Nous perçons les oreilles et elle dirige le quintette Castor et compagnie qui se consacre à la chanson cochonne et amoureuse.

Hétu présente sa musique depuis 40 ans dans le cadre de festivals, tournées, série de concerts tant au Canada qu’à l’étranger. Elle est également fondatrice et directrice de la maison de disque DAME (Distributions Ambiances Magnétiques Etcetera, 1991), codirectrice artistique de Productions SuperMusique (1980) et membre fondateur de l’etiquette Ambiances Magnétiques ainsi que du Le Vivier, carrefour des nouvelles musiques. Sa discographie com­prend une cinquantaine d’albums.

Guest Artists / Artistes invités

TBA